Isnin, 1 Oktober 2012

Aku diajar mengucap..


Kalimah syahadah..
Subhanallah,masyaallah,allahuakbar..
Saat2 aku diajar mengucap kat emergency room hospital jengka ari tuh
Saat2 yang takkan aku lupakan dalam hidup
Sampai mati...
Sentiasa bermain-main je gambaran kejadian tu
Kat fikiran aku..
Bile duduk sorang2 senang je airmata aku mengalir
Terima kasih yaAllah
Aku terima ini sebagai peluang baru
Untuk aku berubah kepada lebih baik,insyAllah..
Allahuakbar..
Doakan aku ye..

Sakit svt [supraventrikular takikardia]

Kali pertama dignosed julai 2012
Doktor cakap aku bukan panic attack
But sakit svt [masalah aliran elektrik abnormal dalam jantung menyebabkan jantung berdegup laju 200-230 seminit]
Warded 5 ari kat hospital jengka
Jantung ake berdegup laju gile
Terus masuk emergency room
Cucuk jarum kat tangan
Dan masukkan ubat edinosine [tak silap aku mcm ni ejaan die.sorry klu salah]
Jarum tu bersendi 2
Push ubat tangan aku kene angkat
Ubat terus meresap kat jantung..
Sakit..panas...
Jantung terus berdegup normal
Takde jadi dah 2,3 jam terus aku masuk wad jengka 5 ari
Walaupun rase sakit..pedih..panas
Jantung tak selesa
Alhamdulillah tak penah jadi dah..
Sampailah raya..

Kali kedua
Jantung berdegup laju
Onthe way nak ke hospital
Jantung mcm dapat kontrol dah
Macam degupan makin nak ke normal
Tapi takpe,terus je ke emergency jugak
Duduk dalam tuh rileksss
Jantung terus ok
Ubat pun tak sempat masuk
Ecg ape semua normal
So warded 4 hari je
Discaj with appoinment ngan pakar 28/11/2012 ni
Hati dah terdetik-detik
Lamenye lagi nak jumpa pakar
Risauuu sangat hati
Jantung pun macam susah nak duga
Kejap ok,kejap sakit..
Kejap pedih..kejap perit
Jalani hidup macam penuh ketakutan je
Sempat ke if attack nak gi spital
Kalau tak sempat macam mane
Banyak sangat persoalan dalam hati
Last2 pendam sahaje....

Kali ketiga
13sept 2012
Memang penat sangat
Kulu-kilir gi jamuan raye
Amik anak2 balik skolah ape semua
Last2 jantung berdegup laju
Laju,laju sangat2..
Terus ke emergency
Masuk ubat edonosine 3 kali
Selang sejam jantung attack
Masuk ubat jantung normal semula
Selang sejam jadi lagi balik
Aku dah risau gile
Masuk edonosine kali ke3
Jantung terus normal..alhamdulillah
Naik ambulan terus ke hospital temerloh
Dalam ambulan aku siap ade oksigen,drip air n cek bp kat tangan
Sampai temerloh masuk emergency zon kuning
Dari situ terus ke ccu [cardiology care unit]
Tak dibenarkan org jaga
Ade 4 katil shj
Khas utk pesakit jantung kritikal
Aku risau gile mase nih
Aku nih kritikal ke?
Memang aku nih sakit jantung yg bahaya ke?
Macam2 aku pikir
Esoknye baru doktor bagitau
Svt ni if dah jadi 3,4 kali mmg kene tefer ijn
Urgentttt
Pas 2 ari dapat surat rujukan ijn 19sept
Terus aku naik ke wad biase
Alhamdulillah
2jarum dapat bukak,tinggal 1 je kat tangan..
Sakitttt
Mesin ecg pun dah tak pakai 24jam
Aku pun dah ok
So 13sept[khamis] masuk wad temerloh
15sept[sabtu]dapat discaj
With appoinment kat ijn  19sept [rabu]

Tak disangka2
Aku jadik lagi wat kali ke4
Balik rumah sabtu malam
Tengahari ahad tu jantung sakit balik
Terus ke emergency jengka
YaALLAH kali ni memang kritikal
Masuk ubat pun jantung normal dalam 5minit je
Pastu attack balik
4 kali masuk ubat tetap jantung attack
Sakit takyah cakapla
Jantung berdegup2 laju
Aku dah pikir macam2
Agaknya masa aku dah sampai
Airmata laju je mengalir
Ubat tak berkesan dah
So diorg bagi ubat paling kuat
Masukkan kat aku verafamile [sorry if salah ejaan]
Sekali dengan standby kat tepi aku 1meja
Peralatan if aku kena stroke
Ubat nih boleh sampai ketulang dan takut block badan aku
Terutama block kat otak
Sorang doktor duduk tepi aku dan bisikkan kalimah syahadah
Ajar aku mengucap apa semua
Masyaallah mase nih aku takut sangat
Macam dah rase asa aku dah sampai
Dan alhamdulillah Dia masih bagi aku peluang
Utk jumpa orang sekeliling yang aku sayang
Untuk berjumpa lagi...

Siap tu jantung aku berdegup normal
Alhamdulillah aku selamat
Terus naik ambulan warded kat hospital teerloh lagi
Dan terus duk wad sebab diorg nak arrange ke ijn
With ambulan temerloh
19sept tu ke ijn
Aku still makan tablet verafamile
So pakar jantung cakap tak leh wat theraphy ablation
Kalau still makan ubat tuh
Dapat tarikh gi ijn bulan 10 tuk ablation
Aku bagitau doktor boleh tak cepatkan sebab aku dah tak larat nak hadapi dah
So doktor cakap now stop makan verafamile
27sept kite terus wat abation
Alhamdulillah
Aku gembira sangat..

Now 1okt 2012
Dah 5 ari dari aku wat therapy ablation tuh
Bak peluang ke2 dalam hidup aku rase
Dan macam2perkara yang aku dah niatkan dalam hati
Pasti akan aku kotakan..pasti
Doaan ye aku istiqamah dan dapat buat semua tuh
Amin...

Terima kasih yaAllah
Terima kasih semua atas doa
Harap2 sakit aku nih biarlah sekali ni je dalam hidup
Betul kata mak aku
Allah bagi nih sebab die tau aku kuat hadapi
Dan aku sambung..
Kalau die bagi pada anak2 aku
YaAllah..mungkin aku tak tertanggung rasenye..

YaAllah,aku bersyukur saat diuji..
Semoga kita semua beroleh kesejahteraan dunia akhirat..amin
Wassalam..

*kalau rajin nanti aku kongsi cite saat2 nak ke bilik bedah dan saat2 pembedahan..sebab aku sedar*

-nora-
Pesakit supraventrikular takikardia [svt jantung]





Tiada ulasan:

Catat Ulasan