Isnin, 10 September 2012

Aku dan SVT

Perasan takkk
Yg aku lately nih rajin gilos hapdet blog
Sebenarnye sindrom ini disebabkan oleh
Banyakkkk sangat mase aku terluang lepak di rumah sajorrr
Malas meh nak gi keje
Aku pass je kat staff aku tuh suruh die handle semua
Harap2 semuanye ok2 saje..amin

Begini ceritenye
Seminggu sebelum pose aku sakit
Ala2 mcm heart attack tu
Jantung punye beat dlm 200-230
Gile kan sbb normal dlm 100 je
Gile jantung aku degup laju n kuat nak mampus
Mase tuh pikir mati je
Masuk emergency cucuk sane sini
Buh ubat ikut line kat tangan tuh
Melambung-lambung oi jantung aku
Dah mcm dlm cite tibi tuh aku tengok
Siap sakit sampai mengalir air mata
Doc urut je leher aku
Katenye biar oksigen sampai ke otak
Dan tak kasik aku tido
Takut aku tak bangun terus
Uwaaaaa

Pas jantung aku berdegup normal
Aku pun masuk wad
Cek darah n urine sume
Die cakap darah ok..cume kolesterol aku je sikit naik
Normal 5 but aku 6
Pastuh dlm urine aku banyakkk gile gula
23 hokeyyy
Sah diabites,risau gile aku
Uwaaaaa
Doc jugak dignosed aku sakit svt
Nanti2 kalau aku rajin bgtau pasal svt ok..

5 ari aku warded
monitor jantung 24jam
Dan monitor gula skali
Sejam sekali die cek darah ok
Dok cucuk je jari jemari i
Nasib baik tak hancus jemari i yg halus gebus nih
*perahsannnnnnn

Kuar hospital dapat ubat kolesterol n insulin
Inject sendiri tu
Mak redhoo walaupun dalam terpaksa
Cume doc ckp tak confirm diabetes
Tunggu dlm 2 bulan baru dpt result
Sebab kencing manis ade 2 type
Aku dalam golongan yg mude so boleh baik if cucuk insulin
Sebab pankreas masih berfungsi lagi
So 2 bulan aku inject insulin
Kadang2 ngeri ok
Tp kadang2 best gak
Tak sesabor nak cucuk
Mak aku suke ckp
"Org yg takut darah ni la dulu...sekarang berani cucuk sendiri"
Waakkakkakakak

Raya aku mcm biase je
Takla sihat sgt
Selalu rase seram sejuk
Menggigil
Tak selesa dan mcm2 lagi tapi aku redah je lah
Raya tetap raye gakkan
Time aku ok aku kuar siap masak rendang ayam lagi
Time aku rase tak sihat aku masuk bilik tido
Rayekan tuk anak2
Salam tataplah kena salam
Lagipun ramaiiii ade kat rumah
Semua blh tengok2 kan anak2 aku
Life must go on
Lagipun tanggungjawab kat anak2 dan somi lagi kan
So teruskan je lah semunye..

Dan tetibe minggu lepas
2 bulan lepas aku heart attack tuh
Jantung aku mcm debar2 but takla kencang sangat
Badan aku menggigil gile
So seperti biase ke emergency lah lagi kite hehe
Doc cek itu ini begitu begini
Resultnye ok
Cume doc tak puas ati
Die ckp knapee inject insulin padahal gula aku normal
Macam bukan kencing manis
Doc ckp now stop injection..alhamdulillah
Pastu die pujuk2 aku suruh msuk wad 3 ari
Sbb nak monitor balik semua result darah n urine
So aku setuju sajelah

Now aku dah kuar hospital
Resultnye takde kencing manis yihhhaaaaa
Dan kolesterol kat jantung aku pun dah normal
Syukur alhamdulillah..

Ni teori aku jelah ye
Mase aku sakit beat jantung laju gile tu
Malam tu aku tido jam 3 pagi
Sibuk sangat siapkan keje
Esoknye jumaat so banyak keje kena siapkan
Dan rushing jgk sebab esoknye aku start bukak booth
Aku join ekspo kat uitm
Pagi tu aku bancuh air sunquick ribena buh gula banyak gile
Sebab pikir nak beli air batu je isi nanti
Siap buh dlm bekas air,anta 2 hero gi skolah
Aku start kemas2 booth
Jam 12 amik hero2 balik dr skolah
Ape pun tak sempat makan
Nak beli air batu pun tak sempat
Tu yg aku minum je air sunquick ribena yg manissss gile nak mamps tuh
Dan aku terus attack jantung...
Sebab time tuh mmg banyak gile gula dlm badan aku..P

Ape2 pun aku dapat banyak pengajaran dari peristiwa nih
Lebih menghargai kehidupan
Lebih sayang kat orang2 sekeliling aku nih
Nak lebihkan amal ibadat lagi untukNya
Sekarang kena selalu jaga pemakanan
No more stress2 dah
Kena tenang2 je selalu
Dan ade pengalaman cucuk insulin kat badan sendiri
Wakakaa
Ala2 penagih gittewww hahhahah

sekarang dah takde cucuk insulin dah
Kolesterol pun dah ok
Dan dalam proses recover nih
Tu yg aku dok melepakkkk je rumah
Cukup 15sept nih genap 3bulan aku jalani hidup
Dengan tenang dan no more pikir pasal keje2 dah

Harap2 oklah sampai bile2..aminnn

*thanks sangat pada kakak no4 aku sebab time2 aku nak ke emergency je misti dia ade..thanks byk2...hehe*


4 ulasan:

  1. salam. saya pun adalah pengidap SVT.Sudah 3 kali kena.Mmg rasa macam serangan jantung aje.Saya follow up di Hosp Serdang.Dr pakar kata SVT bukanlah penyakit macam heart attack.namun kena hati2.Kolestrol saya pun atas pagar je.5.9.Harap dapat berkongsi pengalaman tntg penyakit ni.tq!

    BalasPadam
  2. Salam.. Saya juga ada SVT. 3 kali menjalani RFA di IJN. Sekrang ingat nak followup kat serdang.. Apa yang saya tahu SVT tidak boleh minum teh, kopi, coklat, dan sebarang yang mengandungi kafien. Sya sekarang terpaksa ambil verapamil 240 sr sebiji setiap hari. Jika ada sebarang perkongsian, bolehlah share sama sama ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. 3 kali buat RFA masih kena SVT lagi? Maknanya RFA masih x hilangkan punca SVT?

      Padam
  3. Saya juga ada SVT sejak dua tahu lepas... mula2 tak tahu kenapa tiba2 jantung laju gila, masa tu di office ... bila lama sangat ajak rakan sekerja gi klinik... tapi klinik terus suruh gi hospital.... emergency la.... red room... lepas beberapa bulan doc sahkan ada thyirod......tapi lepas setahun thyirod ok..... tapi SVT serang balik pada 1 May yang lepas ni... warded 1 malam la... tak ada sakit lain kecuali darah je tinggi sikit....

    BalasPadam