Isnin, 21 Mac 2011

tadah urine haris setiap hari...

since haris diagnosed nephrotic syndrome
aku kene wat urine test protein setiap pagi
sampai bulan julai ni
kalau kat hospital dulu kul 5 pagi aku dah kene bangun
kejut haris dan terus masuk bilik rawatan pesakit
memule aku timbang berat die bape kg
pastu baru aku cek urine haris berape kandungan protein
aku kene wat sendiri,sebab doktor suruh belajar
kat rmh nnti semua aku kene wat

pas sume dah siap
aku pun tulis result kat file haris
baru aku tido semula sampai subuh..
tapi x dapat la melalur kate org banjar
kul 7 nnti nurse dah bukak langsir
dlm kul 8 or 9 doktor pakar lak dtg melawat

kat rumah ni pas anta ilyas sekolah baru aku wat..
tak terjage pung kul 5 pagi tu ye dakkk
senak perut koi nak bejage kul 5 hahahhahaa

sejak kuar hospital 18/3 ari tu aku dah jadik doktor
maklumla 11 ari dok hospital kan
so aku pun dah expert cek mengecek haris ni
bangun pagi pas haris sarapan
aku kene bagi die ubat prednisolone 3 biji
sebenarnye 7 biji sehari tapi sian die kecik lagi
balance lagi 4 biji aku bagi malam pas makan malam
ni pun atas nasihat doktorla
bukan aku memandai mandai wokeyyy

kemain susah nak bagi die makan ubat ni
kene tumbuk sampai jadi serbuk dan isi air sikit
pas kacau2 baru aku gune syringe pakse die minum
memang susah die nak telan sebab pahittttt sangattt
tapi takpelah,setiap bulan dos akan berkurangan
dan start 4/4 ni haris akan makan selang sehari
sampai bulan 7 ni..
nak baik kan kene la buat....





ni la albustic reagent strips for urine
ni lebih kurang mcm test mengandung tu la haha
pagi2 aku cek berape jumlah protein dlm air kencing haris
sebab penapis protein dlm buah pinggang die rosak/bocor
kene cek bape jumlah protein yg ade dlm urine die
makanan yg banyak protein pun kene kurangkan

mase 1st cek kat hospital tu
urine haris sampai kotak yg paling teruk tu 4+
mase kami dapat discharge tu pun doktor pesan
kalau 3 ari turut2 protein die 2+
aku kene pos haris masuk wad semula hahahhaa
nampak sgt kan aku tak mo dok hospital
sampai nak kene pos haris lak
xmo xmo xmo...hahahahhaa

alhamdulillah daripade 4+ 3 ari
esoknye makin turun sampai 1+
dah duk hospital hari ke 11
baru dapat keputusan TRACE
3 ari kat rumah ni aku wat
syukur dah negative
terima kasih YA ALLAH...

semoga haris akan terus sihat
dan doakan die tak kene lagi..
semoga hari2 yg akan datang
haris bertambah2 sihat same macam dulu..INSYAALLAH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan