Khamis, 24 Mac 2011

ku kesan perubahan pada haris...

JANUARI 2011~aku perasan perut haris mcm membengkak,aku suspect cacing sebab hanya perut sahaja yg kembung.Lalu kubawa die ke sebelah rumahku.Jiran sebelah menyebelahku misi so aku saje tanye pendapat diorang.Sepakat dengan suami,kami pun berikan haris ubat cacing..alhamdulillah lepas 2,3 hari haris kembali seperti sediakala..syukur ya Allah..aku sangat risau memikirkan macam2 penyakit lain yg pastinya membuatkan fikiran aku berkecamuk..


FEBRUARI 2011~aku pelik bile bangun pagi je mesti mata haris bengkak.Mula2 aku fikirkan mungkin haris terkena sengatan serangga,pastu fikir lak mungkin die tido mengiring so mate die bengkak..aku biarkan je sebab takut nak fikir yg bukan2..tapi yang pasti macam2 benda yg tak elok bermain di fikiran aku..cepat2 kuusir jauh..


06 MAC 2011~lagi bertambah2 pelik sebab muka dan perut haris turut sama membengkak..aku mule risau gile.suami cakap mungkin allergic sebab hari sebelumnya aku masak ketam.aku cakap tak mungkin sebab aku tengok kaki dan tangan pun mcm mula nak membengkak,berkilat dan bile aku tekan rasa seperti tekan buah yg sedang masak,kembali naik bila tangan kulepas..hati bedegup fikirkan mcm2.aku decide dalam hati esok lepas anta ilyas sekolah pasti akan kubawa haris ke klinik..muktamad...


07 MAC 2011~lepas anta ilyas sekolah aku balik rumah dulu,bagi haris sarapan dan siap2 nak ke klinik..punyela ramai oang sampai tepakse tunggu lame,suami sampai sempat ambik ilyas balik skolah dan anta ilyas ke klinik.masuk je bilik doktor,lepas doktor periksa haris dan bersoal jawab dengan aku die cakap haris ade masalah buah pinggang dan katenye buah pinggang bocor..name saintifiknye NEPHROTIC SYNDROME..aku pulak sebab tak penah dengar lagi pasal ni terus diam,mate bergenang...doktor ckp jgn risau,balik rmh try amik urine haris dan anta kat die semule..tp walau ape keputusan tetap kene refer ke kecemasan..aku ckp nak balik rumah dan nak try amik urine die dulu..kuar klinik masuk kete air mate aku mule kuar membuak2..anak2 sibuk tanye kenape aku nangis.haris cakap sape buat aku..ilyas pulak diam membisu tengok aku..alahai anak,hati mama macam dicabut2 dengar kate doktor tadi..amik hp dan call suami.siap tu terus call kakak aku..tapi hati tetap hancur berderai bagai dihiris hiris..ya Allah semoga semua ini satu mimpi,doaku...aduhai hati,tabahlah..ini satu realiti yang memang tercipta untuk aku.terimalah...tepat kul 5 pm dirumahku setelah gagal amik urine haris aku redha terus ke kecemasan.kain baju semua kubawa kerana naluri mengatakan aku dan haris akan bermalam di hospital..tepat kul 7pm kami disorong masuk wad.darah haris 2 botol kecil diambil dan urine jugak diambil menggunakan wayar..sedih hati dengar suare haris menjerit2 didalam bilik rawatan.aku yg menunggu diluar dapat merasakan kesakitan yg haris rase.haris keluar kupeluk erat die...didalam hatiku menangis...



aku dan haris bermalam di hospital jengka..

08 MAC 2011~bangun pagi kami disorong ke bilik x-ray.kul 12pm keputusan keluar dan doktor decide kami akan dihantar ke hospital temerloh kerana haris diagnosed NEPHROTIC SYNDROME.confirm.......macam nak pengsan mase aku dengar doktor bagi tau aku dan suami.kul 2pm aku dan haris naik ambulan ke hospital temerloh sebab disane haris perlukan pakar utk dirawat.sedih tgk ilyas anta kami..aduhai hati,sabarlah hadapi ujian yg Allah bagi ini..bukankah ujian ini tandenya Allah sayang...sampai di sana terus kami masuk wad..masuk bilik rawatan doktor bg tau aku nak amik 5 botol darah haris,dan masukkan wayar kat **** haris tuk amik urine die selama 24 jam..muke aku mcm dah lain tgk botol besar2.doktor cakap botol kecik dah abis dan amik darah pun tak banyak untuk 1 botol..kul 5pm haris masuk bilik tu dekat kul 7pm baru kuar..aku yg tunggu kat luar tu dah macam orang gile dengar suare die menjerit jerit 'disiang'....haris kuar dengan urine bag dan penuh dengan kesan cucuk amik darah..tak pe lah haris,kite kene terima semua ni kalau kite nak baik kan..macam2 aku wat untuk pujuk haris supaya berhenti menangis walaupun sebenarnye hati aku didalam sudah lame menangis dan tak tahu bile akan berhenti...


malam pertama di hospital temerloh dalam kul 8 mlm misi bg tau kami akan dipindahkan ke katil depan misi kerana perlukan pemantauan.haris akan dimasukkan ubat albumin melalui wayar ditangan die dan dipasangkan alat utk melihat pergerakan jantung die.misi pun lekat2 benda tu kat dada haris..sedih gile aku tengok haris dengan segala bagai wayar kat badan die..die pun dah nangis2 dan marah2..misi cakap semua benda ni akan dibuat selame 2 malam..bermakne malam esok pun haris akan mcm ni jugak..tapi mujurla esok kul 7pm urine bag haris akan dibuka..tak la banyak sgt wayar kat badan die..ngeri dan sedih sangat aku tengok dan aku pun mulalah asyik menangis setiap masa tanpa henti....


09 MAC 2011~Esok paginye result haris kat hospital temerloh pun kuar..same macam result kat hospital jengka jugak,memang haris NEPHROTIC SYNDROME..urine die 3++.penapis protein dalam buah pinggang bocor/rosak menyebabkan banyak jumlah protein dalam urine die.urine die pun nampak kotor dan berbuih buih.kata doktor cecair banyak dlm badan die menyebabkan bengkak/ederma seluruh badan serta berat die yg dulunye 12kg bertukar jadi 13.7kg.maka rutin hidup aku berubah sepenuhnye di hospital.menjadi penunggu hospital yg paling setia..pukul 5am aku kene kejutkan haris utk ambik berat die,tadah urine die utk wat test protein setiap pagi..semua keputusan aku akan tulis dlm file haris dan kami pun akan sambung tido semule...dalam kul 8 or 9am nanti doktor pakar akan datang melawat.b4 tu doktor dan misi dah pesan dan bagitau suruh aku wat sendiri semua sebab pas aku discharge nanti aku kene wat sendiri kat rumah sampai julai..bermulalah pergantungan hidup haris dengan ubat prednisolone 7 biji sehari..4 pagi dan 3 malam.uba bentuk tablet ni balik rumah nnti kene tumbuk sendiri dan bg die mkn gune syringe.kat hospital ni misi tumbukkan.tapi aku tgk misi pun tumbuk pakai lesung batu kecik...pandai pandailah aku sendiri nanti nak wat macam mane..




ku bagi semula puting sebab kesian sgt kat haris asyik menangis sakit..
hari ke2 di hospital temerloh,haris penuh dgn wayar dan 2 mesin..huhu,sedih gilee


haris temenung je.......


hari ke4,doktor dah stop kan albumin..klu ok esok blh bukak yg kat tangan tu..




hari ke6 sume dah x de..no mesin2 kate haris..he3

gembire je haris mase ni..sebab dah free wayar n mesin kan..

haris dah ok skit mase ni..hari ke8



senyum x hengattt sampai nampak gigi rabbit..hahahaa

hari ke 9,dah tukar dapat katil besau..tandenye dah ok..he3

hari ke9..2 ari b4 dapat balik..saye dah sihat doktor.time kasih semua....

18 MAC 2011~DISCHARGE hospital setelah 11 hari menjadi penghuni rumah sakit ini...orang datang dan pergi sampai ade satu ketika hanye aku dan haris sahaje yg tinggal di dalam satu bilik yg sepatutnya ade 4 penghuni... sekurang kurangnya disini aku dapat lihat banyak lagi orang yg sakit lebih teruk dari haris..aku bersyukur dan redha dengan ujianMu ya Allah..doaku haris cepat sembuh dan sihat seperti dahulu..akan kami usahakan segala-galanya untuk melihat haris sembuh sepenuhnya..doakan haris ye..terima kasih semua...


p/s : mama love u all ILYASHARIS....

cite lain,bersambung di next entry ok....:)

1 ulasan:

  1. assalamualaikum... ape khabar anak kak sekarang? saya bekas penghidap penyakit NEPHROTIC SYNDROME ni. alhamdulillah skrg dh baik..

    BalasPadam